Znojmo a okolí

Znojmo (německy Znaim) je město ležící na jihu Moravy a rozkládající se vysoko na levém břehu nad řekou Dyjí, 52 km jihozápadně od města Brna. Zaujímá rozlohu 65,93 km² a čítá 35 177 obyvatel. Je to tedy druhé největší město Jihomoravského kraje.

Gránické údolí
Název pochází snad od toho, že potok tvořil hranici mezi městem a proboštstvím na Hradišti, které mělo právo azylu. Pronásledovaný, který překročil potok, nesměl být městskými biřici dále stíhán. Právo zrušil Matyáš Korvín. Podle jiného názoru je správný název Hradnice /potok teče pod hradem/. Údolí bylo postupně upravováno Okrašlovacím spolkem. Během dvou let /1879 - 1880/ bylo v Oranicích vysazeno 70 000 /!/ stromů, vybudována síť cest s několika stovkami laviček atd. Po sestupu k potoku se vydáme proti proudu. Za můstkem uvidíme začátek křížové cesty vedoucí na Hradiště. Pokračujeme kolem potoka k druhému můstku /před ním zbytky chaty chránící dávné výletníky před náhlou nepřízní počasí/. Přejdeme na levý břeh a pokračujeme ke Spálenému mlýnu a dále ke starému klenutému mostu. Vlevo vede cesta na Hradiště , vpravo bychom došli na Pražskou třídu. Modrá značka pokračuje k Pivcovu pramenu pojmenovaném po členu Okrašlovacího spolku. Zpět do města opět kolem potoka nebo cestou vedoucí na Pražskou třídu.

Kraví hora u Znojma

Travnatý vrchol, 2 km jihozápadně od Znojma. Typické vřesoviště se vzácnou teplomilnou vegetací. Z několika míst panoramatický pohled na Znojmo. Území je dnes součástí Národního parku Podyjí. Územím prochází červeně značená cesta vedoucí ze Znojma do Konic.

Hradiště u Znojma

Osadu Hradiště sv. Hypolita (německy Pöltenberg) nalezneme při západním okraji města Znojma, na dohled od znojemského hradu i známé rotundy sv. Kateřiny. Od centra města dělí lokalitu hluboké údolí Gránického potoka. Prostor původního pravěkého a raně středověkého hradiště je dnes prakticky celý zastavěn, a to jak novodobými rodinnými domky, tak i historickými budovami kláštera a proboštství Křížovníků s červenou hvězdou a kostelem sv. Hypolita. Dnes je tato původně samostatná obec součástí města Znojma pod názvem Znojmo - Hradiště.
Geograficky se hradiště nachází na vrcholku strategicky důležité skalní ostrožny, která se vypíná do výšky 332 m. n. m. Ze tří stran je chráněna hluboce zaříznutým údolím řeky Dyje a Gránického a Pivovarského potoka, takže poněkud otevřená je jedině směrem na severozápad.